Scientific journal
Balanced diet, nutritional supplements and biostimulants
ISSN 2414-1054

MERCHANDISING ANALYSIS OF BABY FOOD ASSORTMENT, SOLD THROUGH THE PHARMACY NETWORK

Prokopenko I.P. 1 Olifer L.D. 1
1 Pyatigorsk Medical and Pharmaceutical Institute – a branch of the Ministry of Health GBOU VPO VolgGMU Russia
The merchandising analysis of baby food assortment that is implemented through pharmacies in Pyatigorsk was conducted. We studied the preferred formula milk demand and identified the most popular brands of baby food. We also studied the consumer preferences, which influence on the forming the range of pharmacies. We distinguished the following preferences: the component structure composition (in particular, the absence of artificial additives), hyppoallergenicity, products enriched in vitamins, minerals and live cultures; manufacturer, price and the children’s taste preferences. It was defined that the majority of consumers prefer to buy baby food produced by local manufacturers and such products form the largest share in the realization formula. The analysis of the complete range and depth showed that there are the pharmacies are missing some product lines of infant nutrition of various shapes and packages. The index of the update is rather high, ranging from 60% to 80% and indicates a permanent replacement for new types of baby food.
Проведен товароведческий анализ ассортимента детского питания, реализуемого через аптечную сеть г. Пятигорска. Был изучен предпочтительный спрос молочных смесей и выявлены наиболее популярные марки детского питания, также были изучены потребительские предпочтения, влияющие на формирование ассортимента аптек: компонентный состав (в частности, отсутствие консервантов и искусственных добавок), гипоаллергенность, обогащенность продукта витаминами, минералами и живыми культурами, производитель, цена и вкусовые предпочтения ребенка. Выявлено, что большая часть потребителей предпочитают приобретать детское питание отечественного производителя, из них наибольший удельный вес приходится на реализацию молочных смесей. Анализ полноты и глубины ассортимента показал, что встречаются аптеки, в которых абсолютно отсутствуют некоторые ассортиментные группы (различной формы и фасовки). Проведенный анализ индекса обновления достаточно высокий и составляет от 60% до 80%, что говорит о постоянной замене на новые виды детского питания.